dinsdag 17 april 2012

ivf1, cd 15, sd 10: follikelmeting

Vanmorgen weer voor een echo en bloedafname geweest. En weer een teleurstellend resultaat voor mijn gevoel.
Links: 2 follikels van 14 mm en 1 van 12 mm en een paar kleintjes.
Rechts: 1 follikel van 13 mm (wat ws de cyste is dus die telt niet mee) en een follikel van 10 mm.
Al met al dus 4 follikels die echt mee doen in het verhaal. Afgelopen dagen voelde ik van alles in m'n rechter eierstok maar ik zie hier helaas niet het resultaat van terug op de echo.

Wat maakt dat ik mij zo teleurgesteld voel? Ik kan het niet goed uitleggen. Ik heb er geen rekening mee gehouden dat er ook nog iets mis kan zijn met mijn eitjes of het groeien daarvan. Dat het probleem bij mij ligt en dat daarom IVF nodig is, was een proces waar ik doorheen moest. Ik heb dat kunnen accepteren, het is niet anders. Maar stel nou dat er ook nog eens wat mis is met de kwaliteit van m'n eitjes? Of dat ik er niet zoveel meer heb?
Ik was zo blij dat ik eindelijk kon starten met het ivf-traject. Eindelijk een reƫle kans op een zwangerschap. Tenminste, daar ging ik vanuit. En nu komt dit er weer bij, een extra stressfactor.
Gezien mijn leeftijd raden ze me aan om 2 embryo's terug te plaatsen. Wie weet hoeveel eitjes er uit de follikels komen, waarschijnlijk niet voldoende om na bevruchting nog wat over te hebben om in te vriezen. Zo raken de pogingen wel heel snel 'op' mocht het niet gaan lukken.

Ik deel mijn teleurstelling met de arts. Geef aan dat ik niet weet of ik wel een punctie wil doen als er maar 4 follikels doorgroeien. Stel dat ik andere medicatie gebruik en daar groeien wel meer eitjes op? Dan is het zonde van m'n punctie, ik heb er tenslotte maar 3. Maar stel dat ik een volgende poging meer follikels heb maar nog steeds weinig eitjes of misschien wel van slechte kwaliteit? Dan had ik dat al na de 1e poging kunnen weten en had er actie kunnen worden ondernomen (al zou ik niet weten wat voor actie).
Er zitten veel vragen en gedachten in m'n hoofd. Wat is wijsheid? Welke beslissing moet ik nemen?
Als het goed is word ik vandaag besproken in het overleg met de artsen. Ik hoop dat ik donderdag een goed en duidelijk advies kan krijgen wat te doen. De vragen die ik nu nog heb, heb ik maar even opgeschreven zodat ik, overmand door emoties en gedachten, ze donderdag niet vergeet te stellen.
Nu eerst m'n dienst maar proberen te ruilen voor donderdag, want ook dat soort dingen komen er bij kijken.

1 opmerking:

  1. Ontzettend balen hoor! Erg teleurstellend dat je dit er ook nog bij krijgt.
    Laat donderdag dan eindelijk maar eens goed nieuws jouw kant opkomen.

    BeantwoordenVerwijderen