maandag 16 april 2012

ivf1, cd 12, sd 7: follikelmeting

Zaterdag was het weer tijd voor een echo.
De hele week was ik eigenlijk vrij rustig. Het prikken ging best goed. Het blijft een bezigheid waar ik tegenop zie, maar ik probeer er zo min mogelijk een issue van te maken. Dus gewoon pakken die spuiten en injecteren maar. Geen gedoe, niet nadenken, geen rituelen meer. Gewoon injecteren met die handel!
Van de hormonen heb ik wisselend last. Ik had heel erg last van nachtelijk zweten. Drijfnat werd ik wakker, meestal al helemaal afgekoeld doordat ik mijn deken aan de kant heb gegooid. De acupuncturiste heeft daar extra opgeprikt en ik moet zeggen dat het dezelfde nacht nog verminderde. Heel fijn!
Overdag heb ik af en toe flink last van opvliegers. Vooral als ik iets gedaan heb dan vliegt het me soms aan; alsof er een hittegolf over me heen komt! Daarnaast merk ik toch wel dat ik erg moe ben. Het is uitputtend op een aparte manier.
Ik probeer zo min mogelijk aandacht aan de bijwerkingen te besteden. Ze zijn er, ik erken het maar wil niet dat ze mijn leven gaan beheersen. Tot nu toe gaat dat goed.

Op de echo was een teleurstellend aantal van 3 follikels te zien, 2 links en 1 kleintje rechts. Voor mij in ieder geval teleurstellend. Ik weet natuurlijk niet wat ik kan en mag verwachten van mijn lichaam, ik ben nog niet eerder zo ver in dit proces geweest. Wat is normaal? Wat kan ik verwachten aan aantal follikels en eitjes en van welke kwaliteit zijn ze? Ik zou het niet weten, maar ik had toch gehoopt op wat meer follikels.
Toen ik mijn gevoel met de arts deelde, stelde ze mij direct gerust. Ik ben nog maar kort aan het stimuleren; 6 dagen om precies te zijn aangezien ik altijd 's avonds injecteer. En dus kan er volgens haar nog van alles gebeuren. Er is bloed afgenomen om te kijken hoe het met mijn hormoonhuishouding is. Hieruit bepalen ze ook of ik meer eenheden Puregon moest gaan gebruiken. Als dit zo was, zou ik zondag een telefoontje krijgen. Niets gehoord dus in het bloed ziet het er in ieder geval goed uit.

En nu is het afwachten tot morgen. Dan volgt de volgende echo. Sinds gister voel ik van alles in mijn rechter eierstok. Hopelijk zien we dat morgen terug op de echo want er zat maar 1 follikel aan die kant. Daar kan nog wel wat bij dus :).
Het relaxte gevoel is wel een beetje weg al moet ik zeggen dat het meer in vlagen komt, de onrustig. Ik besef me heel goed dat ik er geen invloed op kan uitoefenen. Ik doe wat ik moet doen om zoveel mogelijk goede eitjes te laten groeien. Meer kan ik niet doen. En op de een of andere manier geeft me dat wel weer wat rust. Al geeft juist het feit dat ik er niets aan kan doen, ook soms dat machteloze gevoel. Al met al gaat het nog goed en zie ik morgen wel weer verder!

1 opmerking: