woensdag 26 januari 2011

Tweede afspraak in het ziekenhuis

Vandaag naar het ziekenhuis geweest. Het was op zich een kort maar duidelijk gesprek. De volgende punten zijn besproken:
- Het zaad van mijn donor is 'goed gekeurd'. De eerste keer was het te weinig in ml. maar de tweede keer was alles goed. Dus daar ligt geen probleem.
- Er is bij mij bloed afgenomen om te controleren of er een eisprong had plaatsgevonden. Dat had er, dus ook daar geen probleem.
- Chlamydia en rode hond testen waren ook allemaal goed.
- Alleen de samenlevingsonderzoek van de vorige cyclus was dus niet goed. Er waren geen levende spermacellen te zien. Hoe dat precies komt, kon de arts ook niet goed zeggen. Het kan zijn dat we te vroeg in de cyclus zaten.
Dus op zich is tot nu toe alles goed maar blijven we met een samenlevingstest zitten die niet goed was. Daarom is besloten om deze te herhalen mocht ik volgende week ongesteld worden.
Daarnaast wil de arts een baarmoeder foto maken. Hij wil hiermee uitsluiten dat er geen obstructie in de eileiders aanwezig is. Deze obstructie kan er namelijk voor zorgen dat het zaad niet naar het eitje kan zwemmen maar ook dat het eitje niet naar de baarmoeder kan verplaatsen. Dus wel belangrijk. Het kan dus wel zo zijn dat ik een eisprong heb maar dat die door een obstructie boven in de eileider blijft zitten en daar weer ten gronde gaat. De arts gaat er niet vanuit, maar wil het wel uitsluiten.
Het schijnt een nogal pijnlijk onderzoek te zijn. Heb ook stevige pijnstillers gekregen die ik een uur voor de foto moet innemen.
Mocht ik ongesteld worden, dan moet ik op die dag direct de afdeling bellen en dan wordt er voor de vrijdag daarna een afspraak voor de foto gemaakt.
Na die foto gaan we ook weer een samenlevingstest doen. Dit moet na de foto omdat met het contrastvloeistof wat ze gebruiken bij de foto, een eventueel bevrucht eitje weggespoeld kan worden. En dat willen we natuurlijk niet!

Dus nu is het weer spannend of ik, als ik ongesteld word, wel op tijd ben voor volgende week vrijdag. Ik mag namelijk geen bloed meer verliezen voor de foto. Anders moeten we wachten tot de vrijdag daarna en kom ik weer in de knoei met mijn cyclus. Dan kan de samenlevingstest niet uitgevoerd moeten worden. Die moet namelijk op dag 11 worden uitgevoerd. Mocht die weer niet goed zijn dan wordt ie op dag 13 of 14 weer herhaald.
Naast al deze medische dingen moeten we ook een counselingsgesprek voeren met iemand van het psychologische team. Dit gesprek moet samen met mijn donor én zijn lief. Ze willen zeker weten dat we hier goed over hebben nagedacht… tja, we zullen na een jaar insemineren toch eens bedenken dat het toch niet zo'n goed idee is geweest ;). Maar goed, een gesprek kan nooit kwaad.
Na de counseling worden we besproken in het team. Die komen pas eind febr. bij elkaar. Dus in maart hebben we een nieuwe afspraak met de arts om weer alle uitslagen naast elkaar te leggen en een nieuw plan te maken.


Dus er ligt weer veel om te doen maar het is zo jammer dat het allemaal veel tijd kost. Tussendoor proberen we natuurlijk gewoon zwanger te raken maar ik zou het liefst nu al wat 'actie' zien waarmee de kans iets vergroot zou worden. Maar ja, nu even niets aan te doen en we zien komende weken wel hoe het loopt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten